טיפול בלקויות למידה

ילדך אובחן עם לקויות למידה?

היית רוצה לסייע לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים בכיתה ובלמידה ולהקל עליו בהתמודדות?

אם כך, כדאי לך לדעת, הטיפול בנוירוקליניק, מוכח כמסייע בשיפור יכולות בתחומי הקריאה, חשבון, דקדוק ועוד. כל זאת בעזרת טיפול לא תרופתי שיעילותו נשמרת לטווח הארוך.

טיפול בלקויות למידה

על לקויות למידה

ליקויי למידה מתאפיינים בפער ברכישת מיומנויות היסוד בקריאה, הבנה, כתיבה וחשבון בהשוואה לקבוצת בני הגיל וביחס למנת המשכל. יתכן שילוב של כמה לקויות אצל אותו אדם. לקות למידה לרוב תלווה אדם כל מהלך חייו.

נהוג לאבחן לקויות למידה אצל מאבחנים דידקטיים או פסיכולוגים חינוכיים. טיפול בלקויות למידה עשוי לכלול הוראה מתקנת, תמיכה פסיכולוגית וכן תרפיות שונות.
חשוב להבין שלקויות למידה לא נובעות מכך שהילד “עצלן” או “טיפש” אלא מהעובדה שמדובר בילד הסובל מאי סדירות של פעילות מוחית באזורים האחראים על קריאה, חשבון, דקדוק ועוד.

טיפול בלקויות למידה באמצעות נוירופידבק

טיפול בלקויות למידה

הטיפול באמצעות נוירופידבק בילדים המאובחנים עם לקויות למידה משפיע באופן מהותי וארוך טווח ומאפשר להתמודד עם הלקות הלמידה “מהשורש”, כלומר לשפר את דפוסי הפעילות המוחית וכך להקל על הילד בהתמודדות עם הלקות.

נוירופידבק (NeuroFeedback) היא שיטת טיפול מודרנית המאפשרת למטופל ללמד את מוחו כיצד לפעול באופן אופטימלי. בשלב ראשון נערכת פגישה עם ד”ר תודר, ובדיקת qEEG שמסייעת באיתור מדויק של האזור המוחי הקשור ללקות הלמידה, לאחר מכן, נקבע פרוטוקול טיפול אינדיווידואלי ומותאם אישית לכל מטופל.

באמצעות הטיפול בנוירופידבק אנו מנרמלים את יעילות אותו אזור ובכך מביאים לשיפור במצב.
חשוב לדעת – בניגוד לטיפולים בהפרעות אחרות בהן ניתן לראות שינוי כבר לאחר כמה מפגשים, אין כך הדבר בנושא לקויות הלמידה, הטיפול נמשך מספר חודשים אך ההשפעה שלו נשמרת לטווח הארוך.

מחקרים רפואיים מסודרים ומבוקרים מראים את הפער העצום בתועלת של הטיפול בנוירופידבק בהשוואה למגוון טיפולים מקובלים אחרים, שפעמים רבות אינם מביאים לשינוי ממשי בתפקוד הילד אלא רק עוזרים לו לעבור משלב לשלב שעה שבפועל הילד נותר עם הקשיים.

  • מוכח מחקרית
  • ההשפעה נשמרת לטווח הארוך
  • הטיפול יעיל במגוון רחב של גילאים
  • 80% מהמטופלים מדווחים על הקלה בסימפטומים
  • הטיפול נעשה בפיקוח רפואי
  • טיפול לא פולשני ולא תרופתי

  • הטיפול עובד! צוות מקצועי, ד”ר תודר מלווה ומכיר את המטופלים, והבנות במשרד, משדרות מקצועיות ואדיבות.

    ב. (מטופל לשעבר)



לעוד המלצות ומכתבים ממטופלים...

  • ד״ר דורון רופא מעולה מבין עניין ועוזר הרבה גם מעבר לשעות העבודה שלו, זה כלל לא מובן מאליו, המשך כך.

    א. (מטופל לשעבר)


  • הצוות מקצועי ואדיב. מעולם לא נתקלתי ברמה כזאת של אכפתיות, הסבר מדוייק על הטיפול וכן רמת התעניינות בתגובות שלאחר הטיפול. יישר כח!

    י. (מטופל לשעבר)


  • היחס והשרות שקיבלתי, היה מצוין, ד”ר דורון תודר בן אדם חם אמפטי מקשיב ובעל מקצוע בפסיכיאטריה. לי היה תמיד נוח לשוחח ולהתייעץ איתו, והוא עזר לי למטרה שבאתי

    ב. (מטופל לשעבר)


תיאור מקרה של טיפול בלקויות למידה

  • מ. הגיעה לטיפול כאשר הייתה בת 12. מגיל צעיר סבלה מקשיים בריכוז וקשב, ללא היפראקטיביות, (ADD). במרבית השעורים ישבה מאחור וחלמה. בנוסף היו לה קשיים ניכרים בהבנת הנקרא. מגיל צעיר קיבלה עזרה רבה בלימודים ושיעורי הוראה מתקנת. טיפול אינטנסיבי זה איפשר לה אמנם לעקוב אחר הנעשה בכיתה, אך היא הייתה מתוסכלת מאוד ובמיוחד הרגישה רע כאשר קיבלה ציונים נמוכים בבחינות. ניסיון טיפול בריטלין לא הביא לשיפור משמעותי ביכולת מיקוד הקשב ומובן שלא שיפר את לקות הלמידה.

    מ. עברה איבחון QEEG, שהדגים הן את בעיית הקשב והריכוז והן את לקויות הלמידה. בבדיקה התברר, שניתן לטפל בשתי הבעיות בו זמנית באמצעות הצבת 2 חיישנים על פני הגולגולת במקום אחד. כבר לאחר 3 מפגשים דיווחה מ. שקל לה יותר לקרוא. בפגישה השמינית היא עברה במרפאתנו מבחן: היא קראה פרק בספר ונבחנה עליו לאחר מכן. התברר, שהיא אכן מבינה את מה שהיא קוראת. במקביל השתפרו גם ציוניה בבית הספר. היא דיווחה, שהיא יכולה להקשיב בכיתה ובניגוד לעבר יכלה להמשיך להקשיב גם שהיה רעש מחוץ לכיתה.

    בתום הטיפול דיווחה מ. על שיפור ניכר בלמידה. עדיין היו תחומים שהתקשתה בהם, כמו לשון, אבל ברוב המקצועות היא הרגישה שהיא יכולה להתמודד ללא עזרה.


תקציר מאמרים בנושא לקויות למידה

  • שם מאמר : שינויים בתמונת גלי המוח (EEG) שנגרמו באמצעות נוירופידבק בילדים עם לקויי למידה
    מקום פרסום : Appl Psychophysiol Biofeedback (2007) 32:169–183

    במחקר זה השתתפו 16 ילדים. 11 קיבלו טיפול בנוירופידבק ועוד 5 קיבלו טיפול דמה. אף ילד לא ידע אם הוא מקבל טיפול “אמיתי” או מדומה. הטיפול כלל 20 מפגשי טיפול. בקבוצה שקיבלה טיפול דמה לא חל כל שינוי. בקבוצה שקיבלה טיפול בנוירופידבק חל שיפור במדדים התנהגותיים, ביכולת הריכוז, במנת המשכל (I.Q) ונרשמה עליה בציוני בית הספר. בניגוד להשערת המחקר, שטענה שהשיפור במצבם של הילדים יתחולל במהלך הטיפול, התברר שההשפעה המטיבה של הטיפול באה לידי ביטוי מלא לאחר כחודשיים מתום הטיפול.


  • שם מאמר : מעקב ארוך טווח אחר ילדים עם לקויות למידה שטופלו באמצעות נויורופידבק או טיפול דמה (פלסבו)
    מקום פרסום : Clin. EEG & Neurosci., 37(3): 198-203, 2006

    מאמר זה הוא המשכו של מחקר קודם בו טופלו ילדים שסבלו מלקויות למידה באמצעות נוירופידבק. במחקר הנוכחי חזרו אל הילדים שנתיים לאחר תום הטיפול. במחקר הראשוני התברר כי הטיפול בנוירופידבק שיפר הן מדדים התנהגותיים (לקויות הלמידה) והן מדדים של EEG. בקבוצת הבקרה שטופלה באמצעות טיפול דמה לא היה שינוי בלקויות הלמידה. הזמן שחלף והתבגרות הילדים מסבירים את השינויים ב EEG.
    שנתיים לאחר מכן החמיר מצבם של הילדים בקבוצה שקיבלה טיפול דמה. הפער בינם לבין בני גילם הן בEEG והן בלקויות הלמידה גדל. הם עדיין הוגדרו כסובלים מלקויות למידה. מאידך הקבוצה שטופלה בעבר באמצעות נוירופידבק הראתה שיפור הן בתחומי לקויות הלמידה והן בתבנית ה EEG. מבחינה אבחנתית הם לא הוגדרו יותר כסובלים מלקויות למידה.