טיפול בסכיזופרניה

על סכיזופרניה וטיפול באמצעות גרייה ברזולוציה גבוהה טיפול בסכיזופרניה

סכיזופרניה היא אחת המחלות הקשות ביותר בכלל והיא ללא ספק הקשה מכל מחלות הנפש. מקובל מאוד לחלק את תסמיני המחלה לסימפטומים חיוביים וסימפטומים שליליים.

תסמינים חיוביים

מטופלים הסובלים מסכיזופרניה שומעים קולות הנחווים כתוקפניים, מאיימים ומשפילים. זהו אחד התסמינים המתוארים כקשים מנשוא עבורם ופוגעים קשות באיכות החיים. הטיפול התרופתי הקיים עוזר למטופלים רבים, אולם עבור מטופלים לא מועטים התרופות לא נותנות מענה מלא והם נותרים חסרי אונים לנוכח אימת הקולות.

הגרייה ברזולוציה גבוהה נחקרה רבות בקרב מטופלים עמידים לטיפול תרופתי השומעים קולות. עשרות מחקרים, שפורסמו בעיתונות המדעית המובילה, הוכיחו שהשפעת הטיפול טובה מאוד, מורידה את עוצמת הקולות בעשרות אחוזים, ומתמשכת על פני זמן ארוך מאוד. מקרי מבחן שפורסמו בעולם מלמדים שאפשר גם להכחיד את הקולות לחלוטין באמצעות טכנולוגיה זו.

תסמינים שליליים

פעמים רבות ניתן לראות אצל מטופלים הסובלים מסכיזופרניה ירידה במוטיבציה, פגיעה קוגנטיבית וקשיי תפקוד. מרבית התרופות לא יעילות לטיפול בסימנים השליליים. גם התרופות שעוזרות במצבים אלה נותנות לרוב מענה חלקי מאוד.

הגרייה המוחית, ובפרט הגרייה ברזולוציה גבוהה נותנת מענה טוב יותר מתרופות לסימנים השליליים. מחקרים רבים מדגימים את השיפור שחל בקרב מטופלים עם סימנים אלה בעקבות הטיפול. אנו משתמשים במבחנים סטנדרטיים מתוקפים בכדי לעקוב אחר השיפור הקוגנטיבי.

לגרייה ברזולוציה הגבוהה תרומה חשובה למטופלים הסובלים מסכיזופרניה. שיעור תופעות הלוואי הנמוך יחד עם נוחות הטיפול ויעילותו צפויים להביא בשורה מהותית בכל הנוגע לטיפול באוכלוסיה זו בשנים הבאות.

טיפול בסכיזופרניה

• מוכח מחקרית
  • ההשפעה נשמרת לטווח הארוך
  • הטיפול יעיל במגוון רחב של גילאים
  • 80% מהמטופלים מדווחים על הקלה בסימפטומים
  • הטיפול נעשה בפיקוח רפואי
  • טיפול לא פולשני ולא תרופתי

• הטיפול עובד! צוות מקצועי, ד”ר תודר מלווה ומכיר את המטופלים, והבנות במשרד, משדרות מקצועיות ואדיבות.

ב. (מטופל לשעבר)

לעוד המלצות ומכתבים ממטופלים...

• ד״ר דורון רופא מעולה מבין עניין ועוזר הרבה גם מעבר לשעות העבודה שלו, זה כלל לא מובן מאליו, המשך כך.

א. (מטופל לשעבר)

• הצוות מקצועי ואדיב. מעולם לא נתקלתי ברמה כזאת של אכפתיות, הסבר מדוייק על הטיפול וכן רמת התעניינות בתגובות שלאחר הטיפול. יישר כח!

י. (מטופל לשעבר)

• היחס והשרות שקיבלתי, היה מצוין, ד”ר דורון תודר בן אדם חם אמפטי מקשיב ובעל מקצוע בפסיכיאטריה. לי היה תמיד נוח לשוחח ולהתייעץ איתו, והוא עזר לי למטרה שבאתי

ב. (מטופל לשעבר)

תיאור מקרה של טיפול בסכיזופרניה

• צעירה בת 26, הגיעה לטיפול ללא בעיות מיוחדות בהתפתחותה המוקדמת. היא שירתה בצבא ביחידת מודיעין  ולאחר השירות נסעה לדרום אמריקה, שם התנסתה בסמים הנחשבים קלים וכן בקוקאין.

במהלך הטיול החלה לחוש שעוקבים אחריה. היא החלה להתלונן שהשב”כ עוקב אחריה במטרה לוודא, שאינה מגלה סודות צבאיים סודיים מתקופת שירותה הצבאי.

בהמשך טענה שהשב”כ הצליח להשתיל בראשה מכשיר אלקטרוני וכך מקליטים את מה שהיא אומרת אבל גם נותנים לה פקודות.

הקולות שהחלה לשמוע הביאו למצוקה ניכרת. מכרה שפגשה אותה בטיול עידכנה את הוריה על ההתדרדרות במצבה וההורים שיכנעו אותה לחזור לארץ.

בארץ אובחנה כסובלת מסכיזופרניה והחלה לקבל טיפול תרופתי נוגד פסיכוזה. הכדורים הביאו לרגיעה מסויימת במחשבות הרדיפה אך כמעט ולא הצליחו להשפיע על הקולות.

בעקבות הטיפול התרופתי הצליחה לפתח תובנה לכך שהקולות אינם אמיתיים, אך עצם העובדה שכל הזמן שמעה קולות פגעה קשות באיכות חייה.

בשלב זה פנתה לייעוצי. עשרות מחקרים ומאמרים רפואיים מוכיחים כי גרייה ברזולוציה גבוהה יעילה לטיפול בקולות בקרב חולי סכיזופרניה ולכן הצעתי לה טיפול זה.

לאחר הטיפול הראשון התגברו הקולות אולם החל המטיפול השני חלה ירידה דרמטית בעוצמתם. לאחר 10 טיפולים בקירוב, הקולות פסקו כמעט לחלוטין.

המשכנו עם טיפול שבועי במטרה לשמר את ההישגים. לאחר חודש ירדה תדירות הטיפול לפעם אחת בשבועיים.

עתה, בחלוף כמה חודשים מתחילת הטיפול, פסקו הקולות, “אם כי לפעמים הם באים להגיד שלום והולכים מייד”.

תקציר מאמרים בנושא סכיזופרניה

• שם מאמר : גרייה מוחית מגנטית עמוקה לטיפול בסימנים שליליים ובפגיעה קוגניטיבית של מחלת הסכיזופרניה
    מקום פרסום : International Journal of Neuropsychopharmacology, Page 1 of 6 CINP April 2011

טיפולים ידועים בסימנים שליליים ובפגיעה קוגניטיבית של מחלת הסכיזופרניה אינם מספקים. גרייה מגנטית של קליפת המוח הפרפרונטלית מניבה תוצאות מתונות, ככל הנראה כיוון שאינה מייצרת גרייה עמוקה. גרייה מוחית מגנטית עמוקה מאפשרת לעורר אזורים עמוקים מבעבר. מחקר זה בודק לראשונה טיפול בסימנים השליליים ובפגיעה הקוגניטיבית של מחלת הסכיזופרניה באמצעות גרייה מוחית מגנטית עמוקה. 20 טיפולים יומיומיים באמצעות גרייה מוחית מגנטית עמוקה הביאו לשיפור בקוגניציה ובסימנים השליליים בקרב 15 הנבדקים. השיפור ניכר גם בבדיקה שנערכה שבועיים לאחר הפסקת הטיפול.