טיפול בפיברומיאלגיה (כאב כרוני)

אם את/ה סובל/ת מכאב כרוני ונדמה לך שניסית כבר הכל. התרופות לא הועילו או שהתקשית לסבול את תופעות הלוואי, אל תרימו ידיים.

נוירוקליניק מציעה טיפול נוירולוגי מתקדם, לסובלים מכאב כרוני, כאב נוירופטי, כאבי גב, כאבים לאחר אוטם מוחי, כאבי פנטום ועוד.

הטיפול מביא להפחתה משמעותית בכאב ובתחושות האי נוחות, לירידה בשימוש בתרופות נוגדות כאב ולשיפור ניכר באיכות החיים.

טיפול בפיברומיאלגיה

על כאב כרוני

לכאב כרוני סיבות רבות: כאב נוירופטי בעקבות מחלת סכרת, כאבים בשל מחלת פיברומיאלגיה, כאב הנובע מפריצת דיסק ועוד. אומנם הכאב נחווה באברי הגוף, אבל הסיבה העיקרית לכאב נובעת מפגיעה במעגלי המוח הקשורים לכאב. לכן, מרבית התרופות המודרניות לטיפול בכאב עובדות באמצעות השפעה על אזורי המוח הרלוונטיים. לתרופות אלה מגוון תופעות לוואי וחלקן יוצרות תלות והתמכרות.

כאב כרוני מתמשך, בין אם סיבתו ידועה אם לאו, מביא לפגיעה קשה באיכות חייהם של הסובלים ממנו.

אנו מציעים טיפול בכאב כרוני על כל סוגיו כולל סומטיזציה.

טיפול בכאב כרוני באמצעות נוירופידבק

טיפול בפיברומיאלגיה (כאב כרוני)

נוירופידבק (NeuroFeedback) היא שיטת טיפול מודרנית המאפשרת למטופל ללמד את מוחו כיצד לפעול באופן אופטימלי. הסדרת פעילות גלי המוח הנלמדת במהלך הטיפול מביאה להקלה משמעותית בסימפטומים מסבי סבל. באמצעות נוירופידבק ניתן לטפל בהצלחה רבה באנשים הסובלים מכאב כרוני. הטיפול אינו פולשני ואינו מצריך שימוש בתרופות. לאחר מספר מפגשים מטופלים מדווחים על הקלה ניכרת בכאבים.

טיפול בכאב כרוני באמצעות גרייה מגנטית

לאחרונה אישר משרד הבריאות הישראלי, ובמקביל גם רשויות הבריאות באירופה את השימוש בגרייה מגנטית באמצעות קסדה מגנטית של חברת BRAINSWAY לטיפול בכאב כרוני.

הטיפול בכאב כרוני באמצעות גרייה מגנטית יעיל מאוד. יתרונו הגדול ביותר של טיפול זה נעוץ בעובדה, שהתגובה לטיפול מהירה. כבר לאחר טיפולים בודדים ניתן להתרשם מההשפעה החיובית של הגרייה על עוצמת הכאב.

מחקרים מוכיחים, שהשפעת הגרייה המוחית ניכרת לא רק בדיכוי הכאב המיידי אלא בשיפור ובתיקון מסלולי הכאב המוחיים. לכן לטיפול יש גם השפעה מיטיבה ארוכת טווח.
השפעת הגרייה המגנטית על כאב כרוני נמצאה אפקטיבית בסוגי כאב שונים כגון: כאב כרוני, כאב נוירופטי, כאבי גב, כאבים לאחר אוטם מוחי, כאבי פנטום ועוד.

לקסדה המגנטית של חברת BRAINSWAY יתרון גדול כיוון שהיא יוצרת גרייה מגנטית עמוקה ולכן יכולה להשפיע גם על כאבים שלא ניתן היה להשפיע עליהם באמצעות גרייה מגנטית שטחית.

• מוכח מחקרית
  • ההשפעה נשמרת לטווח הארוך
  • הטיפול יעיל במגוון רחב של גילאים
  • 80% מהמטופלים מדווחים על הקלה בסימפטומים
  • הטיפול נעשה בפיקוח רפואי
  • טיפול לא פולשני ולא תרופתי

• הטיפול עובד! צוות מקצועי, ד”ר תודר מלווה ומכיר את המטופלים, והבנות במשרד, משדרות מקצועיות ואדיבות.

ב. (מטופל לשעבר)

לעוד המלצות ומכתבים ממטופלים...

• ד״ר דורון רופא מעולה מבין עניין ועוזר הרבה גם מעבר לשעות העבודה שלו, זה כלל לא מובן מאליו, המשך כך.

א. (מטופל לשעבר)

• הצוות מקצועי ואדיב. מעולם לא נתקלתי ברמה כזאת של אכפתיות, הסבר מדוייק על הטיפול וכן רמת התעניינות בתגובות שלאחר הטיפול. יישר כח!

י. (מטופל לשעבר)

• היחס והשרות שקיבלתי, היה מצוין, ד”ר דורון תודר בן אדם חם אמפטי מקשיב ובעל מקצוע בפסיכיאטריה. לי היה תמיד נוח לשוחח ולהתייעץ איתו, והוא עזר לי למטרה שבאתי

ב. (מטופל לשעבר)

תקציר מאמרים בנושא פיברומיאלגיה

• שם מאמר : טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק מפחית את תחושת הכאב בקרב אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה
    מקום פרסום : Molecular Pain 2013, 9:33

במחקרים קודמים נמצא כי גירוי מגנטי יעיל בטיפול בכאב אקוטי (חד ונקודתי) או כרוני כיוון שהוא גורם לשינוי הפעילות של אזורים מוחיים המעורבים בתחושת הכאב. עם זאת, הטיפולים הקיימים היום אפשרו השפעה רק על אזורים מוחיים שטחיים ולא עמוקים. החוקרים מציעים כי היכולת להשפיע על אזורים מוחיים עמוקים יותר, תוביל לטיפול יעיל יותר, בטוח ועם תופעות לוואי מועטות.

במחקר הנוכחי השתמשו בשיטת הדמייה מוחית הנקראת PET על מנת לקבוע מהו האזור בו יתבצע הטיפול. האזור המוחי שנבחר לטיפול הינו אזור שמופעל כאשר מרגישים כאב. בחלק הראשון של המחקר החוקרים בחנו האם השיטה החדשה מספקת טיפול בטוח וללא תופעות לוואי לשיכוך כאב אקוטי. בחלק זה של הניסוי גרמו למתנדבים להרגיש כאב חד, ולאחר מכן העבירו להם טיפול של 30 דקות באמצעות גירוי מגנטי עמוק.

בחלק השני של המחקר השתתפו 16 מטופלים עם פיברומילאגיה שעברו 20 טיפולים של גירוי מגנטי עמוק במשך 4 שבועות. הנבדקים בשני החלקים דיווחו בשאלונים מה רמות הכאב שהם מרגישים לפני הטיפולים ולאחר הטיפולים.

תוצאות- קבוצת המתנדבים שעברה טיפול בודד באמצעות גירוי מגנטי עמוק דיווחה על ירידה גדולה בכאב האקוטי בהשוואה לקבוצה שעברה פלסבו. כמו כן, גם המטופלים עם פיברומילאגיה דיווחו על ירידה בכאב הכרוני, ורמות הכאב הנמוכות יותר נשמרו גם במעקב של 4 שבועות לאחר תום הטיפולים.

מסקנה: טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק יכול להיות שיטה בטוחה ואפקטיבית לטיפול בכאב אקוטי וכאב כרוני אצל מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה. מחקרים נוספים צריכים להיערך על מנת לקבוע פרוטוקולים רפואיים מדויקים יותר ועל מנת לחקור את המנגנונים שעומדים מאחורי השיפור.

• שם מאמר : טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק בחולים עם כאבים כרוניים על רקע סכרתי
    מקום פרסום : European Journal of Pain, 2013

כאב כרוני על רקע נוירופתיה הינה תופעה נפוצה מאוד בקרב אוכלוסיה הסובלת מסכרת, ומשפיעה על בערך 50% מהחולים שסובלים מסכרת זמן רב. נוירופתיה גורמת לרוב לכאב רב, וקשורה לשינויים במערכת העצבים המרכזית. על אף שמשככי כאבים ותרופות נוגדות דכאון מצליחים לעיתים להקל על הכאב, השיפור לא מופיע בכל המקרים, ולעיתים יש לתרופות תופעות לוואי קשות. לכן, עלה הצורך למצוא פתרון בטוח ואפקטיבי אחר לטיפול במחלה.

המחקר הנוכחי נועד לבדוק האם טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק המאפשר הפעלה ישירה של תאי עצב עמוקים בצורה לא חודרנית, יכול להרגיע כאב בקרב חולים עם כאב כרוני על רקע נוירופתיה סוכרתית.

במחקר השתתפו 25 חולים הסובלים מכאב כרוני על רקע נוירופתיה סוכרתית ועמידים בפני משככי כאבים. החולים חולקו רנדומלית לשתי קבוצות: קבוצה שעברה במשך 5 ימים רצופים טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק שאורכו 20 דקות, או קבוצת ביקורת שקיבלה טיפול פלסבו. לאחר 5 שבועות במהלכם החולים לא עברו טיפול, שתי הקבוצות התחלפו כך שכל מטופל עבר גם את הטיפול של הקבוצה השניה למשך חמישה ימים נוספים. כלומר, מי שהיה בקבוצת הפלסבו עבר לעשות את הטיפול האמיתי ולהפך. המטופלים ענו לפני ואחרי כל טיפול על שאלון מתוקף שבדק שינויים בדיווח על כאב.

תוצאות- לאחר הטיפול האמיתי המטופלים דיווחו על רמות כאב נמוכות יותר משמעותית. לא היו דיווחים דומים לאחר הטיפול הלא אמיתי. השיפור שדווח בקבוצת הטיפול האמיתי התחיל לדעוך שלושה שבועות לאחר הטיפול האחרון, ונעלם לגמרי רק לאחר חמישה שבועות. בנוסף, כל המטופלים לא סבלו מתופעות לוואי בעקבות הטיפול.

לסיכום- טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק מאפשר הקלה בכאב בקרב חולים הסובלים מכאבים כרונים על רקע נוירופתיה סוכרתית. הטכניקה החדשנית הזו מאפשרת לטפל באזורים במח שקשה להגיע אליהם. ככל הנראה שיכוך הכאב נובע מההשפעה של הטיפול על אזורים מוטוריים במח והפעלה של מערכות המעכבות כאב במח.

מחקר זה מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים המוכיחים את יעילות הטיפול בגריה מגנטית במקרים של כאב כרוני בשל גורמים שונים.

• שם מאמר : טיפול בעזרת נוירופידבק בסינדרום פיברומיאלגיה; מחקר מבוקר עם חלוקה אקראית
    מקום פרסום : Appl Psychophysiol Biofeedback. 2010 Dec;35(4):293-302

טיפול באמצעות נוירופידבק בחולים עם פיברומיאלגיה: מחקר חד סמיות מבוקר עם חלוקה אקראית. במחקר זה נבדקה השפעת הטיפול באמצעות נוירופידבק בחולי פיברומיאלגיה. 40 חולים חולקו אקראית לשתי קבוצות: האחת קיבלה רק טיפול בנוירופידבק. השניה קיבלה טיפול בתרופה נוגדת דיכאון מודרנית (ציפרלקס). המחקר נמשך חודשיים שבמהלכם קיבלו המטופלים 20 טיפולי נוירופידבק. כדי להעריך את השפעת הטיפול בצורה אובייקטיבית, הועברו השאלונים על ידי חוקר, שלא ידע איזה טיפול מקבל כל מטופל. המחקר הראה, שהטיפול בנוירופידבק הביא לשיפור בכל המדדים החשובים, כגון כאב ועייפות כבר לאחר שבועיים. התרופה הביאה לשיפור רק לאחר חודש. סה”כ החולים שטופלו באמצעות נוירופידבק הרגישו טוב יותר יחסית לאלה שטופלו עם התרופה.

חשיבותו של מחקר זה היא במערך המחקר. העובדה שהחולים חולקו אקראית לשתי קבוצות היא נקודת חוזק. העובדה שקבוצת הבקרה קיבלה טיפול שהוכח יעיל בעבר כמו ציפרלקס אף היא נקודת חוזק של המחקר.

• שם מאמר : נוירופידבק משפר סימפטומים בפיברומיאלגיה
    מקום פרסום : Appl Psychophysiol Biofeedback. 2011 Sep;36(3):193-200

פיברומיאלגיה היא מחלת כאב כרונית המלווה, בין השאר, בקשיים ביכולת הקשב. הנחת המחקר הייתה, שכיוון שטכנולוגיית נוירופידבק הוכחה כיעילה לשיפור יכולות קשב, ייתכן ושיפור הקשב בחולות פיברומיאלגיה יביא לשיפור בתפקוד הכללי של המוח, ולכן יגרור אף שיפור במחלה עצמה.
    במחקר השתתפו 15 חולות עם פיברומיאלגיה שעברו כ 40 מפגשי טיפול באמצעות נוירופידבק. במקביל 63 חולות אחרות קיבלו טיפול סטנדרטי ושימשו כקבוצת בקרה.
    במחקר, החולים נבדקו הן במבחני קשב והן עברו הערכה של מידת הכאב, נוקשות השרירים, מצב הרוח, עייפות ועוד.
    בתום המחקר התברר, שאכן הטיפול באמצעות נויורפידבק שיפר יכולות קשב מסויימות, הוריד עייפות, כאב שרירים ועוד סימפטומים. ניכר הבדל מובהק ומשמעותי בין קבוצת הבקרה, שלא טופלה באמצעות נוירופידבק לבין הקבוצה שטופלה באמצעות טכנולוגיה זו.