ADHD מבוגרים

הפרעת קשב מתקשרת בתודעה לתלמיד שמתקשה ללמוד ומפריע בכיתה. אך התלמיד הזה גדל ומתבגר בסופו של דבר. יתכן והוא וההתבגרות תוביל למיתון משמעותי של הקשיים ולעיתים זה לא קורה קרוב ל- 40% מהילדים עם הפרעת קשב גדלים להיות מבוגרים עם הפרעת קשב. השיעור של מבוגרים בישראל עם הפרעת קשב אינו לגמרי ברור. בארה”ב לצורך ההשוואה שיעור המבוגרים עם הפרעת הקשב הוא 4-5% מהאוכלוסיה. יחסית לכל הפרעה אחרת, מדובר בנתח משמעותי של האוכלוסיה.

הקשיים בקשב בבגרות אינם מקבלים את אותו הביטוי כמו בילדות. בעיקר משום בילד שגדל למד להתמודד בדרך זו או אחרת עם הקשיים. הבחירה שלו בדרכי התמודדות עשויה בפני עצמה ליצור בעיות חדשות או לשמר בעיות קודמות. כלומר, כשגדלים עם הפרעת קשב רוכשים הרגלים שונים שעוזרים לך בתור ילד להתמודד עם ההפרעה, אך בבגרות ההרגלים הללו כבר לא יעילים.ADHD מבוגרים

אם ניקח לדוגמא את יואב (שם בדוי) שכילד התמודד עם הפרעת קשב על ידי הגברת המאמצים שלו לשים לב לפרטים והקפדה על סדר. ילדותו שהיתה רצופה בחרדות מפני אובדן השליטה על חייו אם הסדר שלו ישתבש הובילה אותו לנטיה לפרפקציוניזם, השקעת יתר בעבודה או בכל משימה שבה עסק וירידה לפרטים. כיום, כאדם בוגר הוא מתקשה לשאת חוסר סדר מצד עמיתיו לעבודה, אשתו, ילדיו. הוא אינו מצליח לשלוט במזגו ומתפרץ . יואב סובל מההתפרצויות שלו. הוא חש שיחסיו עם הסביבה נפגעים. הוא מוגדר על ידי עמיתיו כמנהל פרוייקטים קשוח. יחסיו עם אשתו ידעו עליות ומורדות ועיקר תסכולו נובע מהקושי שלו לשמר יחסים תקינים עם ילדיו.

יואב פיתח הרגלים שסייעו לו כילד להתמודד עם הפרעת הקשב ואף להגיע להישגים. אולם הרגלים אלה לא טיפלו בחרדה הנלווית להפרעת הקשב אלא העצימו אותה. אף שחלק מהסימפטומים שלו התמתנו עם השנים יואב עדיין סובל מהפרעת קשב ובצירוף חרדותיו והרגליו, ההפרעה פוגעה ביחסיו המשפחתיים והמקצועיים. יואב הוא דוגמא בולטת לכך שהפרעת הקשב אינה נעלמת לחלוטין בבגרות אלא משנה צורה.

מבוגרים רבים מזהים את קשייהם ומשייכים אותם להפרעת קשב רק כאשר ילדיהם מאובחנים. אז ניתן פשר לקשיים שלהם עצמם היו בילדות. למרבה המזל הטיפול במבוגרים ללא תרופות פשוט יותר מאשר הטיפול בילדים. למעשה כיום, ניתן לטפל בהצלחה במבוגרים ללא תרופות. יתר על כן, בעוד שלגבי ילדים בשנים המוקדמות יש קושי לתת אבחנה מדוייקת, ללגבי מבורים יש אפשרויות אבחון טובות יותר שיכולות לכוון גם את הטיפול בהפרעה ולמקד אותו.

  1. איך מאבחנים מבוגרים?

אבחון מבוגרים בעיקרו דומה לאבחון של ילדים. הוא מכיל שלושש חלקים מרכזיים:

  • ריאיון קליני של איש מקצוע רופא או פסיכולוג
  • מילוי שאלוני אבחון: השאלונים הנפוצים ביותר למבוגרים הם קונרס, דופולוונדר-יוטה וסנאפ
  • כלים תומכי החלטה: כלים תומכי החלטה אלו מבחנים נוירופסיכולוגים ממוחשבים כגון MOXO, BRC, NeuroTrax, CPT. המבחנים הללו נותנים מידע תפקודי. כלים נוספים הנותנים מידע הם שאלון כגון שאלון BRIEF הבודק תפקודים ניהוליים. אולם הכלי תומך ההחלטה האובייקטיבי ביותר המספק מידע על פעילות המוח בזמן אמת (ביצוע משימה הדורשת קשב) הוא ה- BNA מבית אלמיינדה. התוספת שלו לאבחון משמעותית ביותר בקביעת אבחנה ברורה.
  1. כיצד מטפלים במבוגרים?

במבוגרים שיש מספר שיטות טיפול נפוצות מלבד הטיפול התרופתי. טיפול בנוירופידבק וטיפולי גריה שונים. מלבד טיפולים אלו ניתן להסתייע בטיפול במיומנויות ניהוליות וטיפול פסיכולוגי. הקשיים בתפקודים ניהוליים הם הבולטים ביותר בבגרות היות והם אחראים למרבית הקשיים התפקודיים. טיפול פסיכולוגי נוגע בעיקר להתמודדות עם מתחים וויסות רגשי שנפגעים בשל הקשיים שיוצרים התפקודים הניהוליים. לעיתים נדרש טיפול זוגי על מנת להפוך את שני בני הזוג לשותפים בהתמודדות עם קשיי הקשב.

בנוסף, יש חשיבות לבניית הרגלי חיים בריאים שמכינים את הגוף טוב יותר להתמודדות עם הקשיים. היגיינת שינה, תזונה נכונה, ופעילות ספורטיבית נמצאו במחקרים רבים כמועילים בשיפור ברמת הקשב במידת מה. הם מאפשרים לגוף להתמודד באופן יעיל ומיטבי עם המשימות היומיומיות תוך שמירה על רמת מתחים סבירה.

מאמרים :

מבוא – הכרות עם תפקודים ניהוליים
מחר בבוקר זה עכשיו