גרייה ברזולוציה גבוהה

הפרעות דוגמת דיכאון, חרדה, כאב כרוני או מחלת פרקינסון נובעות כולן מפעילות לא תקינה של איזור (או אזורים) במערכת העצבים המרכזית. בעולם המודרני קיימות טכנולוגיות המאפשרות לרופאים לסייע לסובלים מהפרעות מסוג זה.

טכנולוגיית הגריה ברזולוציה גבוהה קיבלה השנה את אישור משרד הבריאות לטיפול במגוון בעיות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. מדובר בטכנולוגיה הקיימת מזה שנים רבות (משנות ה 70) אך היתה בשימוש מחקרי בלבד. בשנים האחרונות הטכנולוגיה בשלה והגיעה לרמה הנדרשת לקבלת אישור לטיפול רפואי.

הטיפול

במהלך הטיפול שמים על ראשו של המטופל אלקטרודות שמעבירות זרם עדין. הזרם המגיע מסוללה של V9 אינו מסב כאב והמטופל נמצא בעירנות מלאה. עוצמת הזרם שמגיעה בפועל למוח קטנה בערך פי 200 מעוצמת הזרמים שיש ממילא במוח כתוצאה מפעילות תאי העצב המעבירים שדרים באמצעות זרמים חשמליים. זאת גם אחת הסיבות למיעוט תופעות הלוואי של המכשיר ולפרופיל הבטיחות הגבוה שלו.

יתרונות הטיפול

א. השפעה מהירה – הניסיון שלנו והמחקרים הרפואיים שבוצעו מלמדים, שמטופלים רבים חשים בהקלה בסימפטומים כבר לאחר מפגש בודד, או מפגשים מועטים.

ב. השפעה מתמשכת – מחקרים רבים הוכיחו כי השפעת הגריה ברזולוציה גבוהה נמשכת לטווח של חודשים ואף שנה מתום הטיפול. לא נעשו עד כה מעקבים ארוכי טווח מעבר לשנה.

ג. תופעות לוואי – פרופיל תופעות הלוואי נוח מאוד. כיוון שהגריה ממוקדת, אין תופעות לוואי גופניות כגון השמנה או פגיעה בתפקוד המיני, שכה שכיחות בטיפולים רבים אחרים. תופעת הלוואי העיקרית היא אודם בעור, שחולף כעבור כ 30 דקות מתום הטיפול. 10% לערך יחוו כאב ראש קל לאחר הטיפול.

ד. יעילות רבה – מהניסיון שלנו וממחקרים רבים שנערכו עולה כי השפעת הטיפול נותנת פעמים רבות אפקט מלא. מטופלים רבים יכולים להגיע למצב שבו הסימפטומים חולפים לחלוטין.

פרוטוקול טיפולי

התפקיד העיקרי של הרופא בטיפול זה לקבוע את הפרוטוקול הטיפולי. הפרוטוקול הטיפולי כולל את המרכיבים הבאים:
א. מספר האלקטרודות הרצוי – נתון זה נקבע על פי איזור המוח שרוצים לגרות. ניתן לבצע גריה עם 2 אלקטרודות או עם 5. גריה עם 5 אלקטרודות ממוקדת יותר, אך עצמתה יותר חלשה. גריה עם 2 אלקטרודות פחות ממוקדת אך יותר חזקה.

ב. זמן הגריה ועוצמת הגריה – שני פרמטרים מאוד חשובים שיש להתאימם לכל אדם בנפרד. על פי התגובה של המטופל אנו משנים פרמטרים אלה בכדי להגיע לגריה היעילה והבטוחה ביותר.

ג.  הפעילות שעושה המטופל בזמן הגריה – בזמן פעולת המכשיר מתבקש המטופל לבצע פעילויות מסויימות כגון לעשות תרגילי זיכרון אם מדובר בחולים הסובלים מאלצהיימר; לחשוב מחשבות חיוביות כאשר המטופל סובל מדיכאון; לחשוב על הדברים שמטרידים את את המטופל אם הוא סובל ממחשבות חוזרות שגורמות למצוקה; להניע את היד אם המטופל עבר אירוע מוחי ועוד. נושא זה חשוב מאוד כיוון שיש להתאים באופן מדוייק את איזור המוח שעובר גריה לבעיותיו של המטופל ולתרגול שמתבצע בזמן הטיפול.