טיפול בכאב כרוני בעזרת גרייה מגנטית מוחית (TMS)

כאב כרוני הוא כאב מתמשך (לאורך חודשים ויותר) אשר עלול להופיע באזורי גוף שונים בעקבות תאונה, זיהום או מחלה. מקור הכאב עשוי להיות בפגיעה ברקמה או איבר או בפגיעה במסלול עצבי אשר אחראי על “איתות” הכאב מאזור מסוים בגוף אל המוח. כאב מן הסוג השני מכונה כאב נוירופטי והוא עשוי להיגרם מסיבות שונות כגון: מחלות, אירוע מוחי, קטיעת גפיים ועוד. לעיתים, כאב נוירופטי מופיע ללא כל הסבר ידוע, כפי שקורה בפיברומיאלגיה.

אדם הסובל מכאב כרוני מתמודד עם מגוון השלכות בהיבטים שונים. כאב כרוני עשוי להביא לפגיעה בתפקוד בבית ובעבודה. במקרים מסוימים מדובר בפגיעה המונעת מהאדם להמשיך לעבוד ולהתפרנס והוא אינו מסוגל לנהל את שגרת חייו כבעבר. כאב כרוני משפיע לרעה גם על המצב הנפשי והדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בדיכאון, תסכול, התפרצויות זעם וחרדה. כתוצאה מכל אלו, הסובלים מכאב כרוני מתקשים גם בניהול יחסים חברתיים ובתחזוקת חיי משפחה תקינים.

אפשרויות הטיפול בכאב כרוני רבות ומגוונות וניתן לסווגן לשתי קטגוריות כלליות:

1. טיפולים לא פולשניים – משככי כאבים בצורת כדורים, טיפולים אלטרנטיביים שונים כמו עיסויים, דיקור, הילינג וצמחי מרפא, ביופידבק, טיפול בגלי הלם וטיפול פסיכולוגי.
  2. טיפולים פולשניים – הזרקת משככי כאבים, טיפול בגלי רדיו, נטרול עצבים, השתלת אלקטרודות או משאבת תרופות בחוט השדרה באמצעות ניתוח.

בעוד שטיפולים לא פולשניים בטוחים יותר מבחינת סיכונים ותופעות לוואי, הטיפולים הפולשניים לרוב אפקטיביים יותר. בשנים האחרונות הוכחה יעילותו של טיפול נוסף בכאב כרוני – טיפול באמצעות גרייה מגנטית מוחית (TMS).

גרייה מגנטית מוחית היא טכנולוגיה בטוחה ולא פולשנית אשר מאפשרת להשפיע בצורה ישירה על אזורים שונים בקליפת המוח ולווסת את הפעילות החשמלית בהם. הליך זה מתבצע בעזרת קסדה אלקטרומגנטית המולבשת על ראשו של המטופל ומעבירה פולסים מגנטיים אשר מגרים את הפעילות העצבית באזורי מוח מסוימים. הגרייה המגנטית יכולה לעורר פעילות עצבית או לדכא אותה ובכך להביא לשיפור במגוון הפרעות נוירולוגיות ונפשיות, ביניהן גם כאב כרוני.

מחקרים רבים בחנו בשנים האחרונות את השפעתו של טיפול בגרייה מגנטית על כאבים כרוניים מסוגים שונים (כאבי גב, פיברומיאלגיה, כאב נוירופטי בעקבות סוכרת ועוד). ממצאים מראים כי בהשוואה לטיפול פלסבו, טיפול חזרתי של גרייה מגנטית מביא להקלה משמעותית בכאב אשר עשויה להתרחש באופן מהיר יחסית. השפעתו המשככת של הטיפול מתאפשרת הודות לדיכוי הפעילות העצבית באזורים הקשורים לתחושת כאב. ממצא חשוב הוא שטיפול בגרייה מגנטית עשוי להביא להקלה ממושכת בכאב, זאת בעקבות הסדרת הפעילות באזורים המעורבים בתפיסת כאב. כמו כן, ההקלה בכאב מלווה בדרך כלל בשיפור בסימפטומים הנלווים לכאב הכרוני (חרדה, דיכאון, בעיות שינה וכו’). לסיכום, גרייה מגנטית מוחית היא שיטת טיפול המהווה אלטרנטיבה יעילה ובטוחה לטיפולים הקיימים.

לאחרונה, טיפול בכאב כרוני באמצעות שיטה זו קיבל את אישור רשויות הבריאות באירופה ובישראל.

הכותבים –
ד”ר דורון תודר, פסיכיאטר מומחה, מנהל נוירוקליניק – מרכז רפואי לטיפול בעזרת נוירופידבק.
שרית סולומונוב, סטודנטית תואר שני לפסיכולוגיה