פיברומיאלגיה (כאב כרוני) – תקציר מאמרים

• שם מאמר : טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק מפחית את תחושת הכאב בקרב אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה
    מקום פרסום : Molecular Pain 2013, 9:33

במחקרים קודמים נמצא כי גירוי מגנטי יעיל בטיפול בכאב אקוטי (חד ונקודתי) או כרוני כיוון שהוא גורם לשינוי הפעילות של אזורים מוחיים המעורבים בתחושת הכאב. עם זאת, הטיפולים הקיימים היום אפשרו השפעה רק על אזורים מוחיים שטחיים ולא עמוקים. החוקרים מציעים כי היכולת להשפיע על אזורים מוחיים עמוקים יותר, תוביל לטיפול יעיל יותר, בטוח ועם תופעות לוואי מועטות.

במחקר הנוכחי השתמשו בשיטת הדמייה מוחית הנקראת PET על מנת לקבוע מהו האזור בו יתבצע הטיפול. האזור המוחי שנבחר לטיפול הינו אזור שמופעל כאשר מרגישים כאב. בחלק הראשון של המחקר החוקרים בחנו האם השיטה החדשה מספקת טיפול בטוח וללא תופעות לוואי לשיכוך כאב אקוטי. בחלק זה של הניסוי גרמו למתנדבים להרגיש כאב חד, ולאחר מכן העבירו להם טיפול של 30 דקות באמצעות גירוי מגנטי עמוק.

בחלק השני של המחקר השתתפו 16 מטופלים עם פיברומילאגיה שעברו 20 טיפולים של גירוי מגנטי עמוק במשך 4 שבועות. הנבדקים בשני החלקים דיווחו בשאלונים מה רמות הכאב שהם מרגישים לפני הטיפולים ולאחר הטיפולים.

תוצאות- קבוצת המתנדבים שעברה טיפול בודד באמצעות גירוי מגנטי עמוק דיווחה על ירידה גדולה בכאב האקוטי בהשוואה לקבוצה שעברה פלסבו. כמו כן, גם המטופלים עם פיברומילאגיה דיווחו על ירידה בכאב הכרוני, ורמות הכאב הנמוכות יותר נשמרו גם במעקב של 4 שבועות לאחר תום הטיפולים.

מסקנה: טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק יכול להיות שיטה בטוחה ואפקטיבית לטיפול בכאב אקוטי וכאב כרוני אצל מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה. מחקרים נוספים צריכים להיערך על מנת לקבוע פרוטוקולים רפואיים מדויקים יותר ועל מנת לחקור את המנגנונים שעומדים מאחורי השיפור.

• שם מאמר : טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק בחולים עם כאבים כרוניים על רקע סכרתי
    מקום פרסום : European Journal of Pain, 2013

כאב כרוני על רקע נוירופתיה הינה תופעה נפוצה מאוד בקרב אוכלוסיה הסובלת מסכרת, ומשפיעה על בערך 50% מהחולים שסובלים מסכרת זמן רב. נוירופתיה גורמת לרוב לכאב רב, וקשורה לשינויים במערכת העצבים המרכזית. על אף שמשככי כאבים ותרופות נוגדות דכאון מצליחים לעיתים להקל על הכאב, השיפור לא מופיע בכל המקרים, ולעיתים יש לתרופות תופעות לוואי קשות. לכן, עלה הצורך למצוא פתרון בטוח ואפקטיבי אחר לטיפול במחלה.

המחקר הנוכחי נועד לבדוק האם טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק המאפשר הפעלה ישירה של תאי עצב עמוקים בצורה לא חודרנית, יכול להרגיע כאב בקרב חולים עם כאב כרוני על רקע נוירופתיה סוכרתית.

במחקר השתתפו 25 חולים הסובלים מכאב כרוני על רקע נוירופתיה סוכרתית ועמידים בפני משככי כאבים. החולים חולקו רנדומלית לשתי קבוצות: קבוצה שעברה במשך 5 ימים רצופים טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק שאורכו 20 דקות, או קבוצת ביקורת שקיבלה טיפול פלסבו. לאחר 5 שבועות במהלכם החולים לא עברו טיפול, שתי הקבוצות התחלפו כך שכל מטופל עבר גם את הטיפול של הקבוצה השניה למשך חמישה ימים נוספים. כלומר, מי שהיה בקבוצת הפלסבו עבר לעשות את הטיפול האמיתי ולהפך. המטופלים ענו לפני ואחרי כל טיפול על שאלון מתוקף שבדק שינויים בדיווח על כאב.

תוצאות- לאחר הטיפול האמיתי המטופלים דיווחו על רמות כאב נמוכות יותר משמעותית. לא היו דיווחים דומים לאחר הטיפול הלא אמיתי. השיפור שדווח בקבוצת הטיפול האמיתי התחיל לדעוך שלושה שבועות לאחר הטיפול האחרון, ונעלם לגמרי רק לאחר חמישה שבועות. בנוסף, כל המטופלים לא סבלו מתופעות לוואי בעקבות הטיפול.

לסיכום- טיפול באמצעות גירוי מגנטי עמוק מאפשר הקלה בכאב בקרב חולים הסובלים מכאבים כרונים על רקע נוירופתיה סוכרתית. הטכניקה החדשנית הזו מאפשרת לטפל באזורים במח שקשה להגיע אליהם. ככל הנראה שיכוך הכאב נובע מההשפעה של הטיפול על אזורים מוטוריים במח והפעלה של מערכות המעכבות כאב במח.

מחקר זה מצטרף לשורה ארוכה של מחקרים המוכיחים את יעילות הטיפול בגריה מגנטית במקרים של כאב כרוני בשל גורמים שונים.

• שם מאמר : טיפול בעזרת נוירופידבק בסינדרום פיברומיאלגיה; מחקר מבוקר עם חלוקה אקראית
    מקום פרסום : Appl Psychophysiol Biofeedback. 2010 Dec;35(4):293-302

טיפול באמצעות נוירופידבק בחולים עם פיברומיאלגיה: מחקר חד סמיות מבוקר עם חלוקה אקראית. במחקר זה נבדקה השפעת הטיפול באמצעות נוירופידבק בחולי פיברומיאלגיה. 40 חולים חולקו אקראית לשתי קבוצות: האחת קיבלה רק טיפול בנוירופידבק. השניה קיבלה טיפול בתרופה נוגדת דיכאון מודרנית (ציפרלקס). המחקר נמשך חודשיים שבמהלכם קיבלו המטופלים 20 טיפולי נוירופידבק. כדי להעריך את השפעת הטיפול בצורה אובייקטיבית, הועברו השאלונים על ידי חוקר, שלא ידע איזה טיפול מקבל כל מטופל. המחקר הראה, שהטיפול בנוירופידבק הביא לשיפור בכל המדדים החשובים, כגון כאב ועייפות כבר לאחר שבועיים. התרופה הביאה לשיפור רק לאחר חודש. סה”כ החולים שטופלו באמצעות נוירופידבק הרגישו טוב יותר יחסית לאלה שטופלו עם התרופה.

חשיבותו של מחקר זה היא במערך המחקר. העובדה שהחולים חולקו אקראית לשתי קבוצות היא נקודת חוזק. העובדה שקבוצת הבקרה קיבלה טיפול שהוכח יעיל בעבר כמו ציפרלקס אף היא נקודת חוזק של המחקר.

• שם מאמר : נוירופידבק משפר סימפטומים בפיברומיאלגיה
    מקום פרסום : Appl Psychophysiol Biofeedback. 2011 Sep;36(3):193-200

פיברומיאלגיה היא מחלת כאב כרונית המלווה, בין השאר, בקשיים ביכולת הקשב. הנחת המחקר הייתה, שכיוון שטכנולוגיית נוירופידבק הוכחה כיעילה לשיפור יכולות קשב, ייתכן ושיפור הקשב בחולות פיברומיאלגיה יביא לשיפור בתפקוד הכללי של המוח, ולכן יגרור אף שיפור במחלה עצמה.
    במחקר השתתפו 15 חולות עם פיברומיאלגיה שעברו כ 40 מפגשי טיפול באמצעות נוירופידבק. במקביל 63 חולות אחרות קיבלו טיפול סטנדרטי ושימשו כקבוצת בקרה.
    במחקר, החולים נבדקו הן במבחני קשב והן עברו הערכה של מידת הכאב, נוקשות השרירים, מצב הרוח, עייפות ועוד.
    בתום המחקר התברר, שאכן הטיפול באמצעות נויורפידבק שיפר יכולות קשב מסויימות, הוריד עייפות, כאב שרירים ועוד סימפטומים. ניכר הבדל מובהק ומשמעותי בין קבוצת הבקרה, שלא טופלה באמצעות נוירופידבק לבין הקבוצה שטופלה באמצעות טכנולוגיה זו.