טיפול באוטיזם – תיאור מקרה

  • ה. הגיעה לטיפול בגיל 12. מגיל צעיר אובחנה כסובלת מאוטיזם. במבט ראשון נראתה ילדה רגילה, אך לאחר זמן מה בחברתה, אי אפשר היה שלא להבחין בקשייה. היא נטתה להגיב לכל קונפליקט בצעקות ובכעס שביטאה בכך שהלכה לפינה והסתגרה שם בתוך עצמה למשך זמן רב. התנהגות זו גבתה ממנה מחיר יקר מבחינת הקשר עם בני גילה. היא הביעה רצון לשחק עם ילדים בני גילה אך בפועל, חוויות הדחייה החוזרות גרמו לה לכעס רב ולעצב. גם בבית הספר הגיבה בצורה קשה לכל שינוי בסיטואציה או לסטייה מהשגרה. כל שינוי שהתרחש הצריך שבועות ארוכים של הסתגלות: שינויים כגון החלפת מורה או החלפת כיתה הכבידו עליה מאוד. 
    ה. טופלה עם מספר פרוטוקולים של נוירופידבק במשך 60 פגישות. כבר מהפגישה החמישית אפשר היה לשים לב לשינוי הניכר שחל בה. הרמזים הראשונים לשינוי היו כאשר הלכה לקייטנה במהלך החופש הגדול. בניגוד לעבר, היא הסתגלה למקום החדש תוך יום והלכה לשם בשמחה. גם בקייטנה התגלו קשיים וקונפליקטים, אך הפעם היא התרצתה וחזרה לפעילות תוך זמן קצר ולא עוד הסתגרה בתוך עצמה למשך שעות רבות כבעבר. ה. סבלה כל ילדותה מהתפרצויות זעם ובכל פעם שלא קיבלה את מבוקשה, הגיבה בצורה קשה. עם הטיפול חל שיפור ניכר והתפרצויות הזעם פחתו במידה ניכרת. 
    בפגישה העשרים ההורים דיווחו שלראשונה בחייה ה. החלה לשקר. היא שיקרה כאשר לא רצתה לעשות שיעורי בית או במצבים נוספים. במקביל ההורים דיווחו על כך, שגם מבחינה חברתית חל שיפור ניכר במצבה. היא אף החלה ללכת לשחק עם ילדים אחרים בביתם – דבר שמעולם לא עשתה קודם לכן. התנהגויות נוקשות שונות שה. סבלה מהם כגון רחצה ואכילה הפכו לקלים יותר וה. הצליחה להתגמש ולהתאים עצמה לנסיבות המשתנות. 
    כמה חודשים לאחר תחילת הטיפול ה. נבדקה על ידי פסיכאטר הילדים שעקב אחריה. לדבריו ,”אלמלא היה מכיר אותה מהעבר לא היה מאבחן אותה כיום כסובלת מבעיה בקשת האוטיסטית”.